יום רביעי, 4 בינואר 2012

הגיבורות שלנו / אחותו של שייקספיר















אחותו של שייקספיר
לא, לא הלהקה.

בספרה "חדר משלך" כותבת וירג'יניה וולף את תולדותיה המפוברקות של אחותו של שייקספיר. מה היה קורה לו לשייקספיר הייתה אחות, מוכשרת בדיוק כמוהו?
כמוהו, היא נולדה עם כשרון כתיבה שמימי, אבל לתוך זהות מינית שקבעה את גורלה באורח נחרץ. כשהיו ילדים קטנים, התפצלו דרכיהם: הוא קיבל שיעורים פרטיים, היא נאלצה להקשיב להם מבעד לחור המנעול ולגלות מצויינות בתפירה וברקמה. הוא יכול היה לבחור את אהבותיו, לה נועדו נישואין של נוחות עם גבר שמאסה בו. הוא עזב את סטרטפורד על נהר האוון ועקר ללונדון, בירת התיאטרון, היא נאלצה לברוח מן הבית. לשניהם היו מחזות כתובים באמתחתם. שייקספיר היה לשייקספיר שאנחנו מכירים. אחותו היתה קורבן לניצול מיני של בכיר בהיררכיה, מושא של חרם חברתי – והיא מתה מבלי שנדע עליה דבר, קל וחומר מבלי שפרי עטה יגיע לבמה.
[טקסט מתוך כתבה מצוינת של אריאנה מלמד]
האחות של שייקספיר היא אחת הגיבורות שלי. לפעמים קרה ששכחתי שהיא לא הייתה באמת. ודרך אגב, בסרט "שייקספיר מאוהב" (הנפלא!) לקחו את הרעיון והפכו אותה למאהבת שלו.

והיו גם אחיות של שייקספיר אמיתיות.  בתמונה: פאני מנדלסון, אחותו האמיתית של המלחין פליקס מנדלסון. עוד עליה ועל אחותו של מוצרט... כאן.


למתוח את הגבולות


גיבורי הספרים שקראתי נדמים לי לפעמים יותר אמיתיים מהאנשים שאני מכירה בחיים. זה בטח אומר משהו עליי ולא רק עליהם...

אבל אם נשים אותי רגע בצד, הגיבורים שמלווים אותנו דרך הספרות, הקולנוע, הסדרות בטלויזיה - גם אם הם לא אמיתיים הם משפיעים מאוד. הם מגדירים את טווח האפשרויות שלנו. אם הוא יכול - אז גם אני יכול. ואם היא יכולה - אז אולי גם אני, או אחותי, חברה שלי, אמא שלי או בתי יכולות. אם היא יכולה להצטיין (הרמיוני גריינג'ר, "הארי פוטר"), להיות חופשייה מכל כבל (בילבי), לכתוב וליצור (ג'ו, "נשים קטנות"), להיות חיילת (מולאן) - אז גם אני. גיבורות כאלה, שבני דמותן הגבריים קיימים בשפע עצום עבור הגברים בחברה - מותחות עבורנו את גבולות האפשרות שלנו בעולם.



יש לכן/ם גיבורות? אנא כיתבו לי עליהן!


3 תגובות:

  1. הבחירה שלי היא באמליה ארהארט אישה עם אומץ וחזון :) שרון

    אָמִילִיָה אֵרְהָארְט (באנגלית: Amelia Earhart; נולדה ב-24 ביולי 1897; נעלמה בעת טיסה ב-2 ביולי 1937 והוכרזה כמתה ב-5 בינואר 1939), הייתה טייסת וסופרת אמריקאית. ארהארט התפרסמה כאשר הייתה לאישה הראשונה שחצתה את האוקיינוס האטלנטי בטיסת יחיד. היא קבעה שיאי טיסה רבים נוספים וכתבה ספרים רבים על חוויותיה שהפכו לרבי מכר. ארהארט נעלמה בנסיבות לא-ברורות בשמי האוקיינוס השקט בסמוך לאי האולנד במהלך ניסיונה להקיף את העולם בטיסה, בשנת 1937.

    השבמחק
  2. גיין אוסטין הסופרת .כילדה היא היתה חלק בלתי ניפרד מהגיבורות שלה ומהחיים הדימיוניים שלי

    השבמחק
  3. תודה שרון ואילנה! כשחשבתי על גיבורות היו לי בראש בעיקר דמויות ספרותיות, אבל הדמויות מהחיים הן לא פחות חשובות, ואולי יותר. לי הייתה את מארי קירי.
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%90%D7%A8%D7%99_%D7%A7%D7%99%D7%A8%D7%99
    אמא שלי, מדענית כמוה, נתנה לי את הביוגרפיה שלה. את ג'יין אוסטן הכרתי מאוחר יותר, לקראת סוף התיכון.
    אילנה, זה מעניין שלקחת את ג'יין אוסטן עצמה ולא את הגיבורות שלה, כמו אליזבת בנט או אמה.

    השבמחק